Mag. Dr. (Ph.D.) Karin Moser

Teaching

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Room: Universitätsring 1, O2.28 (Hauptgebäude, Stiege VI)
Telephone: +43 1 4277 - 41357

Office hours: by appointment

Email: karin.moser@univie.ac.at

Historian, researcher, lecturer in film, broadcasting and media history, consumption history and contemporary history at the University of Vienna, the University of Innsbruck, and the University of Hradec Králové. Historical and dramatic consultant, scriptwriter, and co-director of TV-documentaries.
Numerous publications and DVD-editions on Austrian / European history of the 20th century, film, broadcasting and media history, propaganda film, national identity construction, East-West stereotypes / Cold War, film censorship, film policy, commercials and industrial films, consumption and social history.

 

Education and Experience

  • 2020 Visiting professorship for Social History, University of Vienna
  • 2018 Visiting professorship for Media and Political History, University of Hradec Králové (Czech Republic)
  • 2017 Dr. phil. (University of Vienna)
  • 2001 Mag. phil. (University of Vienna)
  • 1992 Commercial Science (Vienna University of Economics and Business)

 

1996-2022 Occupational Activities

  • Austrian State Archive (Archive of the Republic)
  • Austrian Film Museum / Österreichisches Filmmuseum
  • Filmarchiv Austria
  • Historical Archive of the Austrian Broadcasting Station (ORF)
  • Institute for Cultural Studies
  • Association for the Scientific Analysis of Contemporary History
  • Ludwig-Boltzmann-Institut für Kriegsfolgenforschung
  • Wirtschaftsblatt
  • University of Vienna
  • University of Innsbruck
  • University of Hradec Králové

 

Areas of Research

  • History of film, broadcasting and media
  • Political history of the 20th century
  • Public History
  • Consumer, advertising and social history

Initiator and co-editor of the scientific publication series: "Advertising - Consumption - History"(De Gruyter Oldenbourg Publishing House).

 

 

Externally Funded Projects

  • 2021- : Stadt Wien MA7/Wissenschaft: „For a Socially Oriented Society“: Film Sources on the History of Austrians Employee Representations (project management)
  • 2019-2022: Jubiläumsfonds: „The Radio Reports of the United States Information Agency (USIA) for Austria 1953-1979: US American Self-perception and Austrian Outside Perception“ (project management)
  • 2019-2020: Zukunftsfonds: „Austria I-II. Systematic recording and indexing of interviews for Hugo Portisch’s documentary series”
  • 2015-2019: FWF: „The Emotionalisation of National Brands in Austrian Commercials 1950-2000“
  • 2016-2018: Zukunftsfonds: „Außensichten: Österreichische Geschichte des 20. Jahrhunderts in internationalen Filmquellen – Eine Datenbank“
  • 2013-2016: FWF: „Moving Images of Habsburg’s Final War”
  • 2013-2014: Zukunftsfonds: “War of Images“ / „Krieg der Bilder. Lüge und Propaganda im Ersten Weltkrieg", documentary film (script, conception together with Günter Kaindlstorfer)
  • 2001-2003: EU-Projekt „Collate“: Research associate and as of January 2003 FAA-Project management of the European Union funded project „Collate“, „European Cultural Heritage Programme“.

 

Selected Publications

  • Auf- und Ausbrüche. Grenzüberschreitungen im Werk von Peter Patzak (editor and co-author), Innsbruck/Wien 2022.
  • „Der Club 2 ist das Alibi für die Demokratie!“ Der Historiker und Staatsbürger Gerhard Jagschitz im politischen Wohnzimmer der Nation, in: Gabriele Fröschl/Rainer Hubert/Michael Loebenstein (Hg.): Zeithistoriker und Protagonist. Festschrift für Gerhard Jagschitz. 1940-2018, Wien 2022, S. 23-50.
  • „Sehen und gesehen werden“ – Die Anfänge der Kino- und Filmkultur in Niederösterreich, in: O. Kühschelm/E. Loinig/S. Eminger/W. Rosner: Niederösterreich im 19. Jahrhundert, Band II: Gesellschaft und Gemeinschaft. Eine Regionalgeschichte der Moderne, St. Pölten 2021, S. 683-713 (peer reviewed).
  • Die Erste Republik in Film und Fernsehen. Zwischen Emotion und kritischer Distanz, in: E. Loinig/S. Eminger/Tobias E. Hämmerle (Hg.): 100 Jahre Erste Republik. Geschichtsbilder einer Zeit des Umbruchs (1918-1938), 73. Band der Reihe „Studien und Forschungen aus dem Niederösterreichischen Institut für Landeskunde“, St. Pölten 2021, S. 109-129
  • Begrenzte Grenzenlosigkeit: Inhaltliche Konzeption und filmische Strategien der Werbefilme der Austria Tabak 1948-2000, in: Karin Moser/Mario Keller/Franz X. Eder (Ed.): Grenzenlose Werbung. Zwischen Konsum und Audiovision, Berlin/Boston 2020, 109-144 (peer reviewed).
  • „Sehen und gesehen werden“ – Die Anfänge der Kino- und Filmkultur in Niederösterreich, in: Oliver Kühschelm/Elisabeth Loinig/Stefan Eminger/Willibald Rosner: Niederösterreich im 19. Jahrhundert, Band II: Gesellschaft und Gemeinschaft. Eine Regionalgeschichte der Moderne, St. Pölten (Fall) 2020 (peer reviewed).
  • „Wir wollten Geschichte von unten erzählen“: Alpensaga und Arbeitersaga als Schlüsselmomente einer neuen Geschichtsvermittlung, in: Wolfgang Straub (Hg.):  Alpensagas und Modelldörfer. Heimatbesichtigungen in Literatur und Film (= Archiv der Zeitgenossen, Schriften Bd 6), Wien/Innsbruck (Fall) 2020.
  • „Mit Rücksicht auf die Notwendigkeiten des Staates…“ – Autoritäre Propaganda und mediale Repression im austrofaschistischen Ständestaat, in: Matthias Karmasin/Christian Oggolder (Hg.): Österreichische Mediengeschichte. Band 2: Von Massenmedien zu sozialen Medien (1918 bis heute), Wiesbaden 2019, 37-59. (peer reviewed).
  • Remembering World War I in 2014: Films and TV Productions in Austria - A new path of visual memory, in: Hannes Leidinger (Ed.): Habsburg´s Last War: The Filmic Memory (1918 to the present), Cinematic and TV Productions in the Neighbouring Countries and Successor States of the Danube Monarchy: Austria, Czechia-Slovakia, Germany, Hungary, Italy, Poland, Romania, Russia, Serbia, Slovenia, New Orleans 2018, 49-66 (peer reviewed).
  • „Die neue Frau“ oder „Die verlorene Rebellion“, in: Basaran, Aylin/Köhne, Julia B./Sabo, Klaudija/Wieder, Christina: Sexualität und Widerstand. Internationale Filmkulturen, Berlin 2018, 77-94.
  • Der österreichische Werbefilm von seinen Anfängen bis 1938. Die Genese eines Genres / The Austrian Advertising Film from its beginnings to 1938. The genesis of a genre, doctoral thesis, University of Vienna, Vienna 2017.
  • Visuelna Sbedotschanstva. Prvi svetschski ratsch u austschrijskoj kinematschoirafiji i na tschelebisiji, in: Hannes Leidinger/Verena Moritz/Karin Moser/Wolfram Dornik: Pravi rat Habsburga. Istrazivanie o Austrougarskom voeni rata 1914-1918, Novi Sad 2016; 289-311.
  • Habsburgs schmutziger Krieg. Ermittlungen zur österreichisch-ungarischen Kriegsführung 1914-1918 (co-author with Hannes Leidinger, Verena Moritz, Wolfram Dornik), St. Pölten/Salzburg/Wien 2014.
  • Gegenwelten. Aspekte der österreichisch-sowjetischen Beziehungen 1918-1938 (co-author with Verena Moritz, Julia Köstenberger, Aleksandr Vatlin, Hannes Leidinger), St. Pölten/Salzburg/Wien 2013.
  • Die Bildungspolitik der Ära Bruno Kreisky (co-author with Karl Vocelka, Hannes Leidinger), Begleitband zur Ausstellung, Ed.: Stadtschulrat für Wien, Wien 2013.
  • Streitbare Brüder. Österreich : Deutschland: Kurze Geschichte einer schwierigen Nachbarschaft (co-author with Verena Moritz, Hannes Leidinger), St. Pölten/Salzburg 2010.
  • Peter Patzak, Filmemacher, Autor, Maler (co-edited with Andreas Ungerböck), Wien 2009.
  • Romy Schneider, Film. Rolle. Leben (Ed.), Wien 2008.
  • Kampfzone Kino. Film in Österreich 1918-1938, (co-author with mit Verena Moritz, Hannes Leidinger), Wien 2008.
  • Filmische Gedächtnisse. Geschichte-Archiv-Riss, (co-edited with Barbara Eichinger, Julia B. Köhne, Thomas Ballhausen, Frank Stern), Wien 2007.
  • Die Tatsachen der Seele. Arthur Schnitzler und der Film, (co-edited with Thomas Ballhausen, Barbara Eichinger, Frank Stern), Wien 2006.
  • Louise Brooks. Rebellin, Ikone, Legende (co-edited with Günter Krenn), Wien 2006.
  • Besetzte Bilder. Film, Kultur und Propaganda in Österreich 1945-1955 (Ed.), Wien 2005.
  • „Österreich in Bild und Ton“. Die Wochenschau des austrofaschistischen Ständestaates. (co-edited with Michael Achenbach), Wien 2002.

 

DVD Editions / Film Projects

  • „Love It Was Not“, A/I 2020, R: Maya Sarfaty (scientific advice, research)
  • „Dokumente, die die Welt bewegen. Aus dem Inneren des Österreichischen Staatsarchivs“, 12teilige TV-Doku Serie; Episoden: „Kaiser Franz Joseph I. Das Ende einer Ära“; „Der Wiener Kongress. Ein Fest der Widersprüche“; „Die Wiener Hofapotheke. Die Leiden der Habsburger“; „95 Thesen und die Gegenreformation“; „Der Jahrhundert-Spion Oberst Redl“; „Die Goldene Bulle. Dreikampf um den Thron“; „Maria Theresia. Die Matriarchin“, „Marie Antoinette. Verräterin oder Opfer?“; „Fälschungen schreiben Geschichte. Die Tricks der Habsburger“; „Der Fall Jorisch. Die Nazis und der Kunstraub“; „Künstler, Krieg & Propaganda. Kriegsberichterstattung von 1914 bis 1918“; „Der Goldene Apfel. Ein Osmane in Wien“ (co-author with Georg Weissgram, scientific advice), 2017. http://www.dor-film.com/filme/dokumente-die-die-welt-bewegen
  • „Rote Katz und bunte Vögel": Politische Werbung in Österreich, TV-Doku (scripted and directed in cooperation with Günter Kaindlstorfer), 2015.
  • „Die Macht der Bilder. Lüge und Propaganda im Ersten Weltkrieg“, documentary film (script, conception with Günter Kaindlstorfer), 2014.
  • Die Ära Kreisky. 1967-1983. Der Film (conception, design with Peter Huemer), 2011.
  • Die Ära Kreisky. Historische Filmdokumente und Zeitzeugeninterviews (multi-part dvd edition; conception, design with Peter Huemer), 2011.
  • Die Österreich-Box. Ein Jahrhundert Zeitgeschichte in originalen Filmdokumenten 1896-1995 (multi-part dvd edition; conception, design with Hannes Leidinger, Verena Moritz), Comenius EduMedia Award, Berlin, 2010.
  • „Österreichs Weg zum Staatsvertrag 1945-1955“, dvd edition (research, scientific advice), 2005.
  • Österreich in Bild und Ton: „Das Jahr 1933“  / „Das Jahr 1934“, video editions (conception, research with Michael Achenbach), 2002.