Dr. Oliver Kühschelm

Teaching

Profile in u:cris-Portal

Room:  ZG2O1.79  (main building, staircase VI)
Telephone: +43 1 4277 - 41312

Office hours: by appointment
Email: oliver.kuehschelm@univie.ac.at

Coordinator of the research area Economy and Society from a Historic Cultural Science Perspective http://fsp-wi-ge.univie.ac.at


 

Education and Experience

  • 1997 Mag. (University of Vienna)
  • 2002 Dr. phil. (University of Vienna)
  • 2011 Assistant (post-doc)

Areas of Research

  • Habilitation project on Buy-national Campaigns from a comparative perspective
  • History of consumption and advertising
  • The 1989 “opening of the East “ opening-up of Central Eastern Europe
  • History of the bourgeoisie and middle classes
  • Temporal focus: 19th and 20th centuries
  • Methodological interests: text and discourse analysis, visual and verbal communications

 Research Grants

  • Markenprodukte und die diskursive Konstruktion der österreichischen Nation. FWF – stand-alone project, project leader 2007-2010.
  • Offene Grenzen, neue Barrieren und gewandelte Identitäten (http://www.univie.ac.at/offenegrenzen/index.htm). Project team member (project leader: Michael Gehler, University of Hildesheim). Funded by the Zukunftsfonds der Republik Österreich, 2011-2012.

Selected Publications

  • “Den ‘Osten’ öffnen. Das Donaueuropäische Institut als Schnittpunkt von Politik und Unternehmerexpertise, von pragmatischen Kalkülen und großen Erzählungen,” in: Grenzöffnung 1989. Innen- und Außenperspektiven und die Folgen für Österreich. Andrea Brait and Michael Gehler (eds.): (Vienna/Cologne/Weimar: Böhlau, expected 2014).
  • “Why to Shop Patriotically. Buy Domestic / Buy National Campaigns in Austria and Switzerland During the Interwar Period,” in: Le Made in Switzerland: mythes, fonctions et réalités. Yann Decorzant et al. (eds.). Itinera 32. Basel: Schwabe 2012: 109-135.
  • With Franz X. Eder and Hannes Siegrist (eds.). Konsum und Nation. Zur Geschichte nationalisierender Inszenierungen in der Produktkommunikation. Bielefeld: transcript 2012: 8-44.
  • (Ed.). Nationalisierende Produktkommunikation. Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften 21/2)Innsbruck: StudienVerl. 2010.
  • “Das Bürgertum in Cisleithanien,” in: Die Habsburgermonarchie 1848-1918, 9: Soziale Strukturen, 1st volume: Von der feudalagrarischen zur bürgerlich-industriellen Gesellschaft. Helmut Rumpler and Peter Urbanitsch (eds.). Vienna: ÖAW 2010: 849-907.

Teaching