Mag. Mario Keller
Teaching
Profile in u:cris-Portal
Room: ZG102.24 (Main building, Staircase VI, 2nd floor/U)
Telephone: +43 1 4277 – 41358
eMail: mario.keller@univie.ac.at
Education and Experience
- 2013: Mag. phil. (University of Vienna, History)
- 2015-2018: assistant in the FWF-research project „The Emotionalisation of National Brands in Austrian Commercials 1950-2000”
- since 2020 Prae Doc assistant at the Department of Economic- and Social History; Assistant of the executive board at the journal Historische Anthropologie
Areas of Research
- History of Consumption in the 20th century
- Film- and Mediahistory
- Austrian contemporary history (since 1945)
- History of Advertising
Selected Publications
- Maria Theresia als mediale Figur in Spielfilm und Fernsehwerbung. In: Thomas Wallnig, Elisabeth Lobewein and Franz Stefan Seitschek (Eds.), Maria Theresia? Neue Perspektiven der Forschung, Jahrbuch der österreichischen Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts 32/2017.
- Experienced Mood and Commodified Mode. Forms of nostalgia in the television commercials of Manner. In: Medien & Zeit 4/2016, Media, Communication and Nostalgia, ed. by Christian Schwarzenegger and Manuel Menke; http://medienundzeit.at/wp-content/uploads/2017/02/MZ-2016-4-online-ed.pdf.
- Die Emotionalisierung regionaler/nationaler Marken im TV-Werbespot. Eine exemplarische Analyse der Anker-„Länderbackstuben“ (1996). In: Produzieren/Konsumieren – Prosumieren/Konduzieren (= Themenschwerpunktheft der ÖZG. Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften 30/2019/1), ed. by Franz X. Eder, Oliver Kühschelm, Mario Keller and Brigitta Schmidt-Lauber; https://journals.univie.ac.at/index.php/oezg/issue/view/278.
- ‚Provokant und in keiner Weise tragbar‘: Die Humanic-Werbung der 1970er Jahre als Grenzerfahrung zwischen Avantgardekunst und Werbung. In: Karin Moser, Mario Keller and Franz X. Eder (Eds.): Grenzenlose Werbung. Zwischen Konsum und Audiovision, Boston/Berlin 2020.