Mag. Mario Keller

Teaching

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Room: ZG102.24 (Main building, Staircase VI, 2nd floor/U)
Telephone: +43 1 4277 – 41358

eMail: mario.keller@univie.ac.at

Education and Experience

Areas of Research

  • History of consumption in the 20th century
  • Film and media history
  • Austrian contemporary history (since 1945)
  • History of advertising

Selected Publications

  • Experienced Mood and Commodified Mode. Forms of nostalgia in the television commercials of Manner. In: Medien & Zeit 31/4 (2016), (= topic: Media, Communication and Nostalgia, ed. by Christian Schwarzenegger and Manuel Menke), 61-72, medienundzeit.at/wp-content/uploads/2017/02/MZ-2016-4-online-ed.pdf (peer reviewed)
  • Maria Theresia als mediale Figur in Spielfilm und Fernsehwerbung. In: Thomas Wallnig, Elisabeth Lobewein and Franz Stefan Seitschek (ed.), Maria Theresia? Neue Perspektiven der Forschung (= Vol. 32, Jahrbuch der österreichischen Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts), Bochum 2017, 15-33. (peer reviewed)
  • Die Emotionalisierung regionaler/nationaler Marken im TV-Werbespot. Eine exemplarische Analyse der Anker-„Länderbackstuben“ (1996). In: Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften 30/1 (2019), (= topic: Produzieren/konsumieren – prosumieren/konduzieren, ed. by Franz X. Eder, Mario Keller, Oliver Kühschelm and Brigitta Schmidt-Lauber), 168-180. journals.univie.ac.at/index.php/oezg/article/view/3654  (internes peer review)
  • „Provokant und in keiner Weise tragbar“: Die Humanic-Werbung der 1970er Jahre als Grenzerfahrung zwischen Avantgardekunst und Werbung. In: Karin Moser, Mario Keller and Franz X. Eder (ed.): Grenzenlose Werbung. Zwischen Konsum und Audiovision, Berlin/Boston 2020, 172-202. (peer reviewed)
  • In vino veritas? - Der österreichische Glykol-Weinskandal von 1985. In: Swen Steinberg and Frank Jacob (ed.), Semmeln aus Sägemehl. Lebensmittelskandale. Lebensmittelskandale und Wissensordnungen, Marburg 2020, 245-278.
  • Museums-Objekt HGM. Ein Militärmuseum als Quelle und historischer Lernort, in: Elena Messner u. Peter Pirker (ed.), Kriege gehören ins Museum! Aber wie?, Vienna 2021, 33–46.
  • Von Schnitten, Sonnencreme und Dames. Das Werbefilmschaffen von Peter Patzak im Kontext der ‚Creative Revolution‘, in: Karin Moser (ed.), Auf- und Ausbrüche. Grenzüberschreitungen im Werk von Peter Patzak, Innsbruck 2022, 91–108.