ao. Univ.-Prof. (i.R.) Mag. Dr. Alois Ecker
Teaching
Profile in u:cris-Portal
Office hours: by appointment
eMail: alois.ecker@univie.ac.at
Areas of Research
- Theory and methodology of history
- Process-oriented didactics of history
- Comparative studies on teacher education in history and civic/citizenship education in Europe
- Political culture: culture of political festivities
Selected Publications
- (2014b) (Ed.) Civic and History Teachers’ Education in Europe. A comparative study on concepts, structures and standards of initial teacher education, assessment and tutorial structures for the subjects ‚History’, ‚Civic/Citizenship education’, ‚Social/ Cultural Studies’ and ‚Politics’. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
- (2014a) Well educated professionals to teach the next generation of European citizens? First results of the CHE-Study on civic and history teachers’ education in Europe. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
- (2013) Civic and History Teachers’ Education in Europe. A comparative study on concepts, structures and standards of initial teacher education, assessment and tutorial structures for the subjects ‚History’, ‚Civic/Citizenship education’, ‚Social/ Cultural Studies’ and ‚Politics’. With contributions by Luigi Cajani, Brian Carvel, John Hamer, Tatiana Minkina-Milko, Falk Pingel, Dean Smart and Joanna Wojdon, In: che.itt-history.eu/fileadmin/CHE_template/pdf_test/doc_7.5_comparative_study.pdf (18.01.2014)
- (2013) Well educated professionals to teach the next generation of European citizens? First results of the CHE-Study on civic and history teachers’ education in Europe. In: che.itt-history.eu/fileadmin/CHE_template/pdf_test/doc_7.4_Summary.pdf (18.01.2014)
- (2013) Bausteine einer Theorie der Prozessorientierten Geschichtsdidaktik, in: Tagungsband des 26. Österr. Historikertages, Krems 25.-27. Sept. 2012
- (2013) History and History teaching in Austria, in: History Teaching and Research, H 3, 2013, S. 134-137.
- (2012a) Auf dem Weg … zur Professionalisierung. Die Ausbildung der Lehrer/innen für ‚Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung‘ an der Universität Wien, in: Diendorfer, Gertraud, Hellmuth, Thomas und Hladschik, Patricia (Hrsg.) Politische Bildung als Beruf. Professionalisierung in Österreich, Schwalbach/Ts.: Wochenschau, S. 93- 103.
- (2011h) Education of History Teachers in Europe – Standards, Structures and Tenets – A comparative study, conference paper, 3rd International History Educationalist Symposium (Seoul, 21 – 22 Aug 2011), Northeast Asian History Foundation, Institute for East-Asian Cultural Exchange, Korea University
- (2011g) Zwischen Schlüsselkompetenz und Fachkompetenz. Kompetenzorientierter Geschichtsunterricht zwischen Persönlichkeitsentwicklung, Berufsqualifikation, Lernfortschrittsdiagnose und Leistungsmessung, in: Mayer, Erhard u. Matzka, Christian (Hrsg.) Jahrbuch der KPH, Wien, S. 21-36.
- (2011f) Unterrichtsplanung, in: Dmytrasz, Barbara, Ecker, Alois ,Ecker, Irene, Öhl, Friedrich (Hrsg.) Fachdidaktik Geschichte, Sozialkunde und Politische Bildung. Modelle, Texte, Beispiele, Edition Fachdidaktik Geschichte und Politische Bildung, Wien, S. 49-55.
- (2011e) u. Dmytrasz, Barbara, Ecker, Irene, Öhl, Friedrich (Hrsg.) Fachdidaktik Geschichte, Sozialkunde und Politische bildung. Modelle, Texte, Beispiele. Edition Fachdidaktik Geschichte und Politische Bildung, 122 S., Wien: bmukk.
- (2011d) Geschichtsdidaktische Prinzipien, in: Mittnik, Philipp (Hrsg.) Die kompetenzorientierte Reifeprüfung aus Geschichte und Sozialkunde/ Politische Bildung. Richtlinien und Beispiele für Themenpool und Prüfungsaufgaben, Wien: bmukk. S. 16-20.
- (2011c) Interdisziplinarität als Leitprinzip im Lehramtsstudium an der Universität Wien, in: Universitäre Plattform für LehrerInnenbildung (Hrsg.) Best Spirit – Best Practice. Lehramt an österreichischen Universitäten, Wien: Braumüller, S. 138-139.
- (2011b) und Götz, Stefan: Interdisziplinäre Fachdidaktik. Oder: viele Köche machen den Brei, in: Universitäre Plattform für LehrerInnenbildung (Hrsg.) Best Spirit – Best Practice. Lehramt an österreichischen Universitäten, Wien: Braumüller, S. 160-177.
- (2011a) Politische Festkultur. Kulturhistorische Betrachtungen zur Konstruktion des 1. Mai als Fest der Arbeit, in: historisch-politische bildung, Themendossiers zur Didaktik von Geschichte, Sozialkunde und Politischer Bildung, Jg. 2/2011, No. 3, S. 7-17.
- (2010d) Orientations for teacher training in the XXIst century, conference paper, Seminar: Reform of History Teaching Methods and Pedagogy in History Teaching in South Eastern Europe (Ljubljana, 16 – 17 Dec 2010) Council of Europe, North-South-Centre, UN Alliance of Civilisations
- (2010c) The use of information technology in initial training of history teachers, conference paper, Seminar: The use of information technologies when training pupils’ intercultural communication skills through history teaching (Kiev, 31 Nov-1 Dec 2010), Council of Europe, National Pedagogical University
- (2010b) Interactive training of history teachers. Conference paper, Seminar: Teaching history in a multicultural society: how to integrate interactive methods in the initial training of history teachers (St. Petersburg, 31 May – 1 June 2010), Council of Europe, St. Petersburg State University
- (2010a) Multiperspectivity in teacher education. A new challenge for initial and in-service teacher training systems, conference paper, Symposium: What does it mean to think historically? (UN Buffer Zone, Nicosia, 7 – 8 May 2010) AHDR (Association for Historical Research and Dialogue
- (2010b) eLearning in Geschichtswissenschaft und Geschichtsdidaktik. Von „Geschichte online“ zu „Didaktik online“, in: Bettina Alavi (Hg.) Historisches Lernen im virtuellen Medium (Schriftenreihe der Pädagogischen Hochschule Heidelberg), Heidelberg: Mattes, S. 169 – 185.
- (2010a) und Edel, Klaus und Suschnig, Hanna-Maria: Orientierung zur historisch-politischen Bildung, in: historisch-politische bildung, Themendossiers zur Didaktik von Geschichte, Sozialkunde und Politischer Bildung, Jg. 1/2010, No. 1, S. 7-15.
- (2009) History Teachers in a Diverse and Globalised World. A new challenge for initial and in-service teacher training systems, conference paper, Seminar: How to use multiperspectivity when teaching history in schools for reconciliation and tolerance, (Kiev, 1- 2 July 2009), Council of Europe, Kiev Municipal Pedagogical University
- (2008d) The Training of History Teachers in Europe. Structures, Standards and Trends, conference paper: Symposium:„Globalisation and Images of the Other: Challenges and new perspectives for history teaching in Europe (Istanbul, 30. 11.-1.12.2008) Council of Europe, IRCICA (Research Centre for Islamic History, Art and Culture)
- (2008b) Teacher Education of History Teachers in Europe. Country reports, In: www.itt-history.eu (28.12.11)
- (2007b) The Structures and Standards of Initial Training for History Teachers in Europe – A Comparative Study, In: www.itt-history-eu (28.12.11)
- (2004a) The Structures and Standards of Initial Training for History Teachers in South-East Europe, 239 pp., Strasbourg: Council of Europe Publishing
- (2003a) Initial Training for History Teachers: Structures and Standards in 13 Member States of the Council of Europe, 295 pp., Strasbourg: Council of Europe Publishing
- (2000a) (ed.) Transitional Russia – From A Historical and Didactic Perspective, Beiträge zur Historischen Sozialkunde, Special Issue 2000, 64 pp., Wien
- (2000d) Key-questions for the training of history teachers, in: Jana Kohnová (Ed.), Teachers and Their University Education at the Turn of the Millennium, Proceedings of the international conference, Prague, 23 – 25 September 1998, Charles University, Prague, p. 252-261.
- (1999c) Education in South East Europe, in collaboration with CSBSC, Andrea Pühringer, in: Ulf Brunnbauer et al. (Eds.), How to construct civil societies? Education, Human Rights and Media in Southeast Europe: A critical guide, Graz, p. 9-14.
- (1998e) Southeast European Initiatives and Co-operations for Peace, Stability, Mutual Understanding, Tolerance, and Democracy. Didactic Potential of the described projects. Mitarb. Andrea Pühringer (ed. Center for the Study of Balkan Societies and Cultures), Graz, p. 19-26.
- (1998d) Идеальный портрет учителя истории, in: Педагогическое обозрение 2’98, Научно-методический и информационный шурнал, Нишний Новгород, p. 72-79.
- (1998c) Идеальный профессиональный облик учителя истории, in: Совет Европа, Министерства общего и профессионального образования Российской Федерации и aл. (Изд.) Подготовка учителей и Развитие системы повышения квалификации в Области преподавания истории в Средней школе. Материалы международного семинара, Екатеринбург, p. 37-50.
- (1998b) Les questions essentielles concernant l’organisation de la formation initiale des professeurs d’histoire, en: Conseil de l’Europe ed., Séminaire „La formation pédagogique initiale des professeurs d’histoire dans treize Etats membres du Conseil de l’Europe“, Vienne, Autriche, 19 - 22 avril 1998. Contributions pour le séminaire, pp. 9-19.
- (1997c) Process-oriented methods in the teaching of history. New avenues in the initial training of history teachers at the University of Vienna, in: www.geschichtsdidaktik.eu/index.php (28.12.11)
- (1997b) Didáctica de la historia orientada a los procesos. Nuevos caminos en la formación de maestros(as) de educación media y media superior en la Universidad de Viena, en: Pensamiento Universitario no. 87, CESU-UNAM, Mexico, S. 143-168, see also: www.geschichtsdidaktik.eu/index.php (28.12.11)
- (1996d) (ed.) History Teaching in Central and Eastern European Countries, in cooperation with KulturKontakt Austria, 54 pp., Wien
- (1996b) Процесно ориентирана Дидактика на Историята. Нови пътища за обучението на учител(к)и по история във Виенския университет, in: ИСТОРИЯ. 6/1995. Година IV, София, p. 13-20.
- (1995a) Prosessipainotteinen historian ja yhteiskuntaopin opettajien koulutus Wienin yliopistossa, in: Kleio, Hyol 1/1995, Helsinki, p. 18-21.
- Publications and lectures (pdf)
- Curriculum Vitae (pdf)